2. des. 2006

Desembermåned, julemåned

Det er første desember (eller strengt tatt andre nå da :) ), og jeg er som vanlig langt unna både juletenking og julestemning.
Jeg vet ikke helt hva det er med meg, men jeg er aldri klar for jula når desember kommer.

Helt fra i midten av oktober og hele november, går jeg rundt som "Frøken Anti-Jul". Fnyser over butikker som har juleutstilling og selger julevarer, rister på hodet av folk som finner fram julemusikk og forbanner Nidar Bergene for å sende ut julemaskipanen.
Hvert år er planen min å boikotte jula, helt til jula er der. Noe jeg mener skjer den 1. desember.
Altså skulle jeg være mer enn klar for jul nå.

Så hvorfor er jeg ikke det da?
Her er ingen adventskalender, adventsstjerna er ikke funnet fram. Det er ikke adventsstaken heller, men der har jeg jo enda et par dager på meg. Jeg har heller ikke kjøpt inn julemarsipan, en av de få tingene jeg pleier å være mer enn klar for første desember.

Nå hjelper det ikke akkurat at det øseregner. Men det må da være noe mer?
Kanskje jeg skal ta det litt roligere med boikotten neste år, og heller "go with the flow".
Det er jo mulig at julestemning ikke er noe man kan slå av og på.
Og hvem vet, når huset er vaska i morgen, adventsstjerna har kommet opp, marsipanen kjøpt inn og julemusikken tatt frem - kanskje det kommer litt julestemning snikende da...

En juleaktivitet jeg begynte med i november, av rent praktiske grunner, er å lage julekort.
Noen er til konkurranser og kan ikke vises fram av den grunn, andre er til nettkurs og kan heller ikke vises fram enda, men disse tre kan jeg trygt vise fram.
De er fra en englete dag jeg hadde :)






1 kommentar:

Linn sa...

Så flink du har vært med bloggen i det siste da!? Og for noen herlige kort du har laget!!! Jeg eeeelsker engler, jeg. Skjønner godt hva du mener med manglende julestemning. Ti plussgrader og regn hjelper ikke akkurat på, her heller. Men jeg håper at stemningen kommer litt før jul helst, til oss begge.