7. nov. 2010

Ny peis!


Nå har jeg endelig summa meg til å ta bilder av peisen vår. Som jeg har skrevet før er vi veldig fornøyde med den. Den er pen å se på - fra to sider, og den varmer godt. Og for at dere virkelig skal få se hvor fornøyde vi er, skal dere få se bilder av peisen slik den var før:

Mye peis og veldig mye gul teglstein. Ikke veldig pent.
 Jeg må bare få understreke at siden vi skulle ta bort peisen, gjorde jeg ikke noe med den da jeg flytta inn. "Stylinga" oppå er det derfor mannen i huset som står for. Helt alene.

Vi slo ned den gamle peisen og la fliser der den sto. Deretter tok vi hull i veggen for å få inn den nye peisen. Den nye peisen var litt dypere enn veggen, vi bygget den derfor inn i siporex.
Så ble teglsteinveggen pusset med gips, sparklet og malt.

Her er peisen sett fra "sofasiden"

Som dere ser er ikke peisprosjektet vårt helt ferdig. Vi mangler omramming rundt luftehullene. Størrelsen på hullene er ikke standard, så vi må få en blikkenslager til å lage dem. Og med en gang man kan bestemme selv hvordan de kan se ut, tar det lenger tid å få det gjort. Vi må jo være sikker på at vi vet hvordan vi vil ha dem først.

Peisen sett fra siden

Fra spisestuesiden
Skulle vi gjort dette en gang til, noe vi definitivt ikke skal, skulle peisen vært litt lenger opp på veggen. Det ser veldig bra ut fra "sofasiden", men når vi sitter ved spisebordet, merker vi at den godt kunne vært litt høyere.

Jeg har skrevet "vi har gjort" i dette innlegget, men det aller meste av jobben har mannen i huset gjort. Han har virkelig stått på, det ligger mange timer med jobb bak dette prosjektet. Han har også hatt litt hjelp av en murer - greit å ha fagkunnskapen på plass når man holder på med sånt som ildsted.

Ble det ikke bra?

2 kommentarer:

Catrine sa...

SÅ fantastisk bra det der blei =)
Du kan jammen meg være stolt!!!

Elin sa...

Så fint det ble, Lene - og så flott blogg du har! Den følger jeg gjerne :-)